Конструкция двигателя zetec-eсиловой агрегат. двигатель 1.6/1.8/2.0 zetec-e. форд фокус 1

Sigma

The advanced Zetec-SE (sometimes badged as Zetec-S) was developed in collaboration with Yamaha and Mazda, under the Sigma codename. It ranges in size from 1.2 to 1.7 L (1,242 to 1,679 cc). It is very different from the engine – the intake and exhaust are even on opposite sides. It was the first engine to use a plastic intake manifold.

This engine is sold under the Sigma name in some regions, while Mazda uses the name. It is also sold as a crate engine by Ford Power Products as the ZSG.

From 2002 on, Ford started to badge their engines as Duratec. The 1.7 L version was dropped when the production of the Puma ended. Now the 1.6 L is also available with variable valve timing, known by Ford as Ti-VCT (Twin Independent Variable Camshaft Timing).

Головка цилиндров

Клапанный механизм


Поз. № Запасной Части Наименование
1 Болт крышки подшипника распределительного вала
2 Крышка подшипника распределительного вала
3 Впускной распределительный вал
4 Выпускной распределительный вал
5 Заглушка масляной галереи
6 Прокладка для регулировки (шим) клапанного зазора
7 Толкатель клапана
8 Сухарь
9 Тарелка пружины клапана
10 Клапанная пружина
11 Масляное уплотнение штока клапана
12 Выпускные клапаны
13 Впускные клапаны
14 Головка цилиндров
15 Болт головки цилиндров
16 Свеча зажигания
17 Болт проушины подъема двигателя
18 Проушина подъема двигателя
19 Болт шкива распределительного вала
20 Шкивы распределительных валов
21 Масляные уплотнения рас-ределительных валов
22 Направляющая втулка для крышки переднего подшипника распределительного вала
23 Крышка переднего подшипника распределительного вала

Механический толкатель

Поз. № Запасной Части Наименование
1 Регулировочная прокладка (шим) (устанавливается на верхнюю часть толкателя)
2 Механический толкатель
  • В двигателях Zetec-E нового поколения гидравлические толкатели также можно заменить на механические. Достигается это посредством использования высококачественных материалов и оптимизации профиля кулачков.
  • Степень износа клапанов настолько мала, что до прохождения пробега в 150 000 км (90 000 миль) отсутствует необходимость в проверке и регулировке клапанных зазоров.

Zetec Rocam (Duratec 8v)

In 2000, Ford of Brazil developed a cheaper version of the Zetec-S engine with single cam and 8 valves driven by a chain. As a result, this engine exhibits rougher behaviour, producing more vibration and noise. On the other hand, it has a superb torque output thanks to the addition of the Rocam (roller finger camshaft) feature.

In 2003, the Zetec-Rocam engine was introduced in Europe, but labeled as , for the models. Later a 1.3 L version was also released as an option for the standard model, but the European versions of the engine are produced in the South Africa plant.

In October/2004 a newer bi-fuel version was introduced labeled «1.6 L Flex», capable of running on both petrol and ethanol, even mixed at any proportion. This version also featured «Compound High Turbulence» chambers, as used on the CHT engine.

Versions of this engine in Brazil: 1.0L 65 PS (48 kW), 1.0L supercharged 95 PS (70 kW), 1.6L 96 PS (71 kW), 1.6L flexfuel 105 PS (77 kW). It is/was used in many models, including Ka, Fiesta MK V, South American Fiesta Mk VI, Focus, EcoSport, Ford Courier.

Versions of this engine in Europe: 1.3L 70 PS (51 kW), 1.6L 95 PS (70 kW)

In Mexico the 1.6L is used in the Ikon, named Fiesta for this market. In South Africa the 1.3L & 1.6L versions are/were used in Fiesta Mk V, Ikon, Bantam. In India the 1.3L & 1.6L versions are/were used in the Ikon. In Russia, the 1.6L version was used in the original Ford Focus.

Спецификация моментов затяжки

Наименование Нм фунт-фут фунт-дюйм
Выпускная труба к гибкой выпускной трубе 47 35
Нижний рычаг подвески к поворотному кулаку 47 35
Промежуточный подшипник полуоси к кронштейну 24 18
Кабель переключателя электромагнита к стартеру 11 8
Теплозащитный экран выпускного коллектора 7 62
Провод заземления к коробке передач 47 35
Поддон аккумулятора 25 18
Болт расширительного бачка системы охлаждения 7 62
Кронштейн передней опоры двигателя 55 41
Гайки кронштейна задней опоры двигателя 69 51
Кронштейн задней опоры двигателя 50 37
Ограничитель крена двигателя к двигателю 48 35
Ограничитель крена двигателя к передней поперечине 48 35
Промежуточный шкив поликлинового ремня 24 18
Насос усилителя рулевого управления к блоку цилиндров (автомобили без системы воздушного кондиционирования) 25 18
Держатель насоса усилителя рулевого управления к блоку цилиндров (автомобили с системой воздушного кондиционирования) 25 18
Компрессор системы воздушного кондиционирования 25 18
Генератор к блоку цилиндров 47 35
Генератор к переднему кронштейну крепления двигателя 42 31
Крышка приводного ремня 6 53
Насос охлаждающей жидкости к блоку цилиндров 9 80
Шкив насоса охлаждающей жидкости 24 18
Масляный насос к блоку цилиндров 9 80
Масляный картер к блоку цилиндров 20 15
Кронштейн трубки щупа указателя уровня масла 4 35
Пробка слива масла 37 27
Масляный картер к коробке передач 44 32
Впускной маслопровод к блоку цилиндров 9 80
Реле давления масла 15 11
Масляный фильтр 18 13
Пробка слива трансмиссионного масла 35 26
Кронштейн трубопровода высокого давления усилителя рулевого управления 23 17
Головка цилиндров к блоку цилиндров, стадия 1 15 11
Головка цилиндров к блоку цилиндров, стадия 2 30 22
Головка цилиндров к блоку цилиндров, стадия 3 (градусы) 90 90
Крышка головки цилиндров — стадия 1 3 27
Крышка головки цилиндров — стадия 2 10 89
Пластина крышки головки цилиндров 6 53
Впускной коллектор 18 13
Выпускной коллектор к головке цилиндров 53 39
Датчик положения распределительного вала (датчик СМР) 9 80
Внутренняя крышка ремня газораспределительного механизма 9 80
Свечи зажигания 15 11
Проушины подъема двигателя 20 15
Патрубок выпуска охлаждающей жидкости 20 15
Катушка зажигания к патрубку выпуска охлаждающей жидкости 6 53
Крышки подшипников распределительных валов, стадия 2 7 62
Крышки подшипников распределительного вала, стадия 3 (градусы) 45 45
Верхняя крышка ремня газораспределительного механизма к блоку цилиндров 9 80
Нижняя крышка ремня газораспределительного механизма к картеру 9 80
Натяжитель ремня газораспределительного механизма с эксцентриком 23 17
Натяжитель ремня газораспределительного механизма с пазом 20 15
Шкивы распределительных валов 60 44
Опора датчика положения коленчатого вала (СКР) к блоку цилиндров 9 80
Опора датчика положения коленчатого вала (СКР) к элементу крепления 9 80
Держатель заднего масляного уплотнения коленчатого вала 9 80
Заглушка отверстия для штифта установки верхней мертвой точки 20 14
Шкив/ гаситель вибраций (демпфер) к коленчатому валу, стадия 1 40 30
Шкив/ гаситель вибраций (демпфер) к коленчатому валу, стадия 2 (градусы) 90 90
Сцепление к маховику 29 21
Датчик температуры головки цилиндров (СНТ) 23 17
Шпильки выпускного коллектора 10 89
Топливный коллектор к впускному коллектору 15 11
Датчик детонации (датчик KS) 20 15
Принудительная вентиляция картера 9 80
Корпус термостата 9 80
Маховик к коленчатому валу, стадия 1 30 22
Маховик к коленчатому валу, стадия 2 (градусы) 80 80
Двигатель к коробке передач 47 35
Кронштейн промежуточного подшипника правой полуоси переднего ведущего моста 25 18
Зажим крепления промежуточного подшипника к правой полуоси 25 18
Провод заземления к головке цилиндров 18 13
Гайка стойки подвески 25 18

Снятие и установка головки блока цилиндров на автомобиле

Мастерские Ford при выполнении этих работ используют следующий специальный инструмент:

— универсальный фланцевый держатель 205-072 (915030);

— съемник сальников 303-039 (21009А);

— подъемное устройство для двигателя 303-122 (21068);

— торцовый ключ для болтов головки блока 303-392 (21167);

— свечной ключ 303-622 (21226);

— приспособление 303-397 (24003).

При ознакомлении с данным разделом пользуйтесь иллюстрациями, приведенными ранее.

Снятие головки блока проводите на холодном двигателе. Работу выполняйте в следующей последовательности:

— снимите провода с клемм аккумуляторной батареи;

— слейте охлаждающую жидкость из расширительного бачка системы охлаждения;


— снимите провода высокого напряжения со свечей зажигания;

— снимите крышку головки блока цилиндров;

— снимите ремень привода вспомогательных агрегатов, как описано ранее;

— снимите шланг с вакуумного усилителя тормозов и шланг вентиляции картера с впускного коллектора;

— отсоедините контактный разъем от датчика давления;

— снимите корпус воздушного фильтра;

— отсоедините привод педали акселератора;

— отсоедините контактный разъем от датчика температуры головки блока (СНТ);

— снимите топливопровод. В топливопроводе имеется остаточное давление, поэтому приготовьте емкость для вытекшего топлива;

— снимите провод соединения с «массой»;

— снимите теплоотражательный экран;

— снимите термостат;

— снимите каталитический нейтрализатор с выпускного коллектора;


— снимите трубопровод гидроусилителя рулевого управления и трубку указателя уровня масла;

— снимите кронштейн насоса гидроусилителя рулевого управления;

— снимите генератор и отверните верхние болты держателя;

— снимите клапанный механизм и его детали разложите по порядку, чтобы не перепутать их при последующей сборке;

— отверните болты крепления головки блока цилиндров в последовательности, указанной выше. Болты могут быть использованы только два раза;

— снимите головку блока.

Установку головки блока цилиндров на автомобиле проводите в следующей последовательности:

— очистите сопрягаемые поверхности и продуйте сжатым воздухом головку, цилиндры и впускной коллектор. Протрите зеркала цилиндров чистым моторным маслом. Шлифовать головку блока нельзя. Применяйте новую прокладку головки блока;

— установите головку блока на блок цилиндров, сцентрировав ее по двум направляющим втулкам, не повредите при этом новую прокладку;

— заверните болты головки блока в порядке, указанном выше. Болты затягивайте в три этапа как описано ранее;

— дальнейшую установку проводите в последовательности, обратной разборке;

— проверьте уровень масла и замените фильтр;

— пустите двигатель и прогрейте его до рабочей температуры. Проверьте герметичность соединений и надежность резьбовых креплений;


— совершите пробную поездку пробегом не менее 20 км. За это время электронные системы управления двигателем и автомобилем должны активироваться. Если вы обнаружите сбои в работе двигателя, например неравномерность вращения коленчатого вала двигателя на холостом ходу, поезжайте на специализированную станцию Ford, где вам перепрограммируют блок управления заново;

— после пробной поездки снова проверьте уровни рабочих жидкостей, надежность крепежных соединений и герметичность шланговых.

Benefits

Zetec offers a comprehensive compensation and benefits program for our employees around the world. (Specific benefits vary by country.)

Health Coverage:

Zetec offers medical, prescription, dental and vision benefits plans. We cover about 75% of the premiums for employees and their dependents. These benefits begin on the first day of hire.

Professional Development:

Take advantage of our Tuition Assistance program to cover educational costs for seminars, certificate programs, and undergraduate & graduate degree programs. Our employees also have the opportunity to discover over 300 e-learning options within our online training center.

Recognition Programs:

Gain recognition for a job well done. We foster a culture of achievement by recognizing and rewarding employee contributions. Along with yearly merit reviews, our Reward and Recognition Program provides opportunities for peers and managers to recognize accomplishments on an on-going basis.

Employee Referral Bonus Program:

Help us recruit talented candidates through our Employee Referral Bonus Program. Employees who participate receive a bonus if their referral is hired.

Are You Ready to Join Us?

For over 50 years, the talented people at Zetec have been advancing nondestructive testing (NDT) standards and science that protect some of the world’s most important assets. Our customers look to us for fast, cost-efficient inspection solutions that give them new levels of insight and control.

Together, our people, customer-centric innovation and state-of-the art manufacturing facilities make us uniquely agile in meeting our customers’ inspection needs. We produce high quality products that are known around the world. We’re also able to integrate design and engineering with our manufacturing to deliver breakthroughs in productivity, safety and total cost of ownership.

Zeta

1.8 liter Zetec-E engine

The first Zetec-branded engine was the Zeta family, introduced for the 1992 model year powering the fifth generation of the European Ford Escort, the third generation Orion and the Mk.3 Fiesta. The engine was originally available in 1.6 and 1.8 liter versions with a 2.0 liter version appearing in 1993 in the all-new Mondeo. The «Zeta» name was dropped in favour of «Zetec» when Italian car maker Lancia threatened to sue Ford for trademark infringement. The codename «Zeta» was originally used for the design of the cylinder head. A number of different systems were evaluated, and each one had a different codename using the Greek alphabet. The Zeta concept was the winner and the 4-valve-per-cylinder, DOHC design was used for the head of the replacement for the CVH in Europe and the US.

The original manufacturing plan involved replacing the Dearborn manufactured CVH with Zeta. This resulted in the need to retain much of the architecture of the US CVH block. However, later in the development process, the plan was changed and the Chihuahua engine plant in Mexico was rebuilt to allow manufacture of the US engines. For Europe the decision was taken to build Zetas in Bridgend (Replacing CVH) and in Cologne. The US (2.0L) and European base engines were almost identical. However, crucially, the US management insisted that the US engines had to be «freewheeling», or a non-interference engine design. The fuel economy penalty with the freewheeling system (around 1–2%) was considered to be too great for European engines. The result was that the engines used different pistons. Another difference was that the US engines featured sinter forged connecting rods versus conventional cast rods in Europe.

Early versions of the engine had a problem with sticking valves – far more evident in the UK (and in cold climates), where a driving style with earlier gear changes is more common than on the Continent – unless a special Ford formulation of oil was used. After small changes in 1995 to fix this problem the engine was known as the Zetec-E. This engine received a plastic inlet manifold and EGR derived from the Mondeo.

The Zetec had another redesign in 1998. This version, the Zetec-R, had a two-piece crankcase which helped damp out noise and vibration, conventional tappets with shims rather than hydraulic ones, and longer connecting rods with a lower piston compression height. This engine was used in turbocharged form in the Focus RS and had 212 bhp (158 kW; 215 PS) (dubbed Duratec RS). It was also used in the Focus ST170 with a cylinder head modified by Cosworth with Variable Valve Timing on the inlet cam and had 170 bhp (127 kW; 172 PS).

The Zetec can be identified by having a silver cam cover with «DOHC 16v» on the bottom left. The Zetec-E has «ZETEC 16v» on the bottom left, and the Zetec-R has a black plastic cam cover. The Focus RS and ST170 (SVT) are both Zetec-R engines, despite being branded Duratec.

Production of the Zeta family lasted from September 1991 through December 2004. Displacement ranged from 1.6 L to 2.0 L. It was replaced in most applications by the Mazda -based , though some engines were used as replacements on the lower end. Ford Power Products sells the Zeta in 1.8 L and 2.0 L versions as the MVH.[citation needed]

The 2.0L Zetec engine has seen some issues. Although the block and cylinder head are thermally stable, the coolant outlet housing for the thermostat is not. The housing used in the 2000–2004 model year US Ford Focus and 2001–2004 model year Ford Escape with 16-Valve DOHC engine is made from ABS plastic. It is bolted to the surface of the cylinder head on the right side of the engine with three bolts. The mating surface seals to the cylinder head with a rubber O-ring style gasket. The O-ring is held in place by a lip on the housing which is prone to cracking. The immediate inner portion of the housing will exhibit pitting and bubbling. Over time, pieces of the lip will break off, releasing plastic fragments into the cooling system. These fragments have not been known to cause any severe damage to the cooling system but the damaged lip on the housing will cause the O-ring seal to rupture. This allows coolant to leak out onto the upper transmission bell housing. The failure can result in severe loss of coolant.

The 2.0L version in the North American Ford Contour/Mercury Mystique was a closely related replacement for the previous CVH engine used in the Ford Escort.[citation needed]

A 2.0 L Crate Zetec-R has a shipping weight of 100 kg (220 lb) dry

The camshaft timing of the 2.0L engine is:

Intake: open 11 degrees BTDC, close 59 degrees ABDC, duration 250

Exhaust: open 55 degrees BBDC, close 7 degrees ATDC, duration 242

Overlap: 18 degrees

Kent

In 2000, Ford of Brazil developed an improved version of the engine, to compete with the classic Volkswagen AP engines. Basically, the Endura-E received a completely new aluminum head, with much less restrictive intake and exhaust, SOHC and peripheral improvements. Its camshaft is driven by a chain. As a result, this engine exhibits rougher behaviour, producing more vibration and noise. On the other hand, it has a superb torque output thanks to the addition of the Rocam (rollerfinger camshaft) feature.

In 2003, the Zetec-Rocam engine was introduced in Europe, but labeled as , for the SportKa and StreetKa models. Later a 1.3 L version was also released as an option for the standard model, but the European versions of the engine are produced in the South Africa plant.

In October/2004 a newer bi-fuel version was introduced labeled «1.6 L Flex», capable of running on both petrol and ethanol, even mixed at any proportion. This version also featured «Compound High Turbulence» chambers, as used on the CHT engine.

Versions of this engine in Brazil: 1.0L 65 PS (48 kW) , 1.0L supercharged 95 PS (70 kW) , 1.6L 96 PS (71 kW) , 1.6L flexfuel 105 PS (77 kW) . It’s used in/was used in many models, including Ka, Fiesta MK V, South American Fiesta Mk VI, Focus, EcoSport, Ford Courier.

Versions of this engine in Europe: 1.3L 70 PS (51 kW) , 1.6L 95 PS (70 kW)

In Mexico the 1.6L is used in the Ikon, named Fiesta for this market. In South Africa the 1.3L & 1.6L versions are/were used in Fiesta Mk V, Ikon, Bantam. In India the 1.3L & 1.6L versions are/were used in the Ikon. In Russia, the 1.6L version was used in the original Ford Focus.

Zeta

Main article: Ford Zeta engine

The first Zetec-branded engine was the Zeta family, introduced for the 1992 model year powering the fifth generation of the European Ford Escort, the third generation Orion and the Mk.3 Fiesta. The engine was originally available in 1.6 and 1.8 litre versions with a 2.0 litre version appearing in 1993 in the all-new Mondeo. The «Zeta» name was dropped in favour of «Zetec» when Italian car maker Lancia threatened to sue Ford for trademark infringement.

Early versions of the engine had a problem with sticking valves — far more evident in the UK (and in cold climates), where a driving style with earlier gear changes is more common than on the Continent — unless a special Ford formulation of oil was used. After small changes in 1995 to fix this problem the engine was known as the Zetec-E. This engine received a plastic inlet manifold and EGR derived from the Mondeo.

The Zetec had another redesign in 1998. This version, the Zetec-R, had a two-piece crankcase which helped damp out noise and vibration, conventional tappets with shims rather than hydraulic ones, and longer connecting rods with a lower piston compression height. This engine was used in turbocharged form in the Focus RS and had 212 bhp (dubbed Duratec RS). It was also used in the Focus ST170 with a cylinder head modified by Cosworth with Variable Valve Timing on the inlet cam and had 170 bhp.

The Zetec can be identified by having a silver cam cover with DOHC16v on the bottom left, the Zetec-E has ZETEC16v on the bottom left, and the Zetec-R has a black plastic cam cover.

Production of the Zeta family lasted from September 1991 through December 2004. Displacement ranged from 1.6 L to 2.0 L. It was replaced in most applications by the Mazda MZR-based , though some engines were used as replacements on the lower end. Ford Power Products sells the Zeta in 1.8 L and 2.0 L versions as the MVH.

The engine has seen some issues. Though the block and cylinder head are stable on the 2.0L variety; the coolant outlet is not. The coolant outlet used in the 2000-2004 model year Ford Focus and 2001-2004 model year Ford Escape with 16-Valve DOHC engine use a Black thermal plastic thermostat housing (located on the right side of the engine). This black molded plastic housing is bolted to the cylinder head with three bolts and seals to the side of the cylinder head with a rubber o-ring style gasket. The gasket is held in place by a plastic lip on the housing. This lip has been prone to cracking. The immediate inner portion of the housing will exhibit pitting and bubbling. Over time, the gasket lip will break off sending plastic fragment through the cooling system. These fragments have not been known to cause any severe damage but the damaged gasket lip will cause the gasket seal to rupture allowing coolant to trail down the upper transmission bell housing.

The 2.0L version in the North American Ford Contour was a closely related replacement to the previous 2.3L Ford HSC engine used in the Ford Tempo.

A 2.0 L Crate Zetec has a shipping weight of 370 lb (168 kg).

Двигатель Zetec-E. Что вы должны знать

  • Коды двигателей, выбитые на фланце стартера:
  • EYDA — двигатель 1,8 л выпуска с 03.07.1999 г. для Европы;
  • EYDC — двигатель 1,8 л выпуска с 03.07.1999 г. для Германии;
  • EDDA — двигатель 2,0 п выпуска с 03.07.1999 г. для Европы;
  • EDDC — двигатель 2,0 л выпуска с 03.07.1999 г. для Германии.

Кратко самое важное о модификациях двигателей. Перечень изменений, внесенных в конструкцию двигателей:

  1. вместо чугунных кронштейнов подвески двигателей применены гидроопоры;
  2. более экономичные и менее токсичные;
  3. наличие системы EGR;
  4. измененный корпус дроссельной заслонки;
  5. измененный впускной трубопровод;
  6. установлен датчик температуры гоповки блока (датчик СНТ) вместо датчика температуры охлаждающей жидкости (датчик ЕСТ);
  7. измененный корпус термостата;
  8. привод клапанов с механическими толкателями;
  9. новый натяжитепь зубчатого ремня;
  10. алюминиевая крышка зубчатого ремня со встроенной подвеской двигателя;
  11. измененные маслопроводы;
  12. измененные шатуны и поршни;
  13. масляный фильтр главной масляной магистрали присоединен непосредственно к блоку цилиндров;
  14. водяной насос перенесен наружу;
  15. трехкомпанентный каталитический нейтрализатор;
  16. измененный выпускной коллектор.

Zetec name as a trim level

In 1998, Ford of Britain applied the Zetec name to a trim level in the Fiesta range, replacing the Si. Petrol variants of the Fiesta LX were also renamed «Zetec LX,» although this ceased within months.

Since then, the Zetec name has become a key staple of the Ford trim level hierarchy, serving as the sports-styled variant in most ranges. In October 1998, the then-newly launched Focus also used the name; and the Mondeo and Galaxy ranges also adopted the name before the decade was out.

Ford’s «niche» models, such as the Ka and Fusion did not initially adopt the name, although even these models now include Zetec-badged variants.

Nowadays, the Zetec name is used exclusively in a trim level capacity, with no engines called as such. Zetec models are often seen as the staple of Ford’s ranges, with Ford often creating «spin-offs» of Zetec models and running promotions on Zetec models in the range. Every passenger vehicle in the Ford of Britain range bar the Ford Focus Coupé-Cabriolet now includes a Zetec badged model; the same cannot be said of any other Ford trim level.

Such aforementioned «spin-offs» of the core Zetec model include the Zetec S (Fiesta, Focus and the 2000–2007 Mondeo), Zetec S 30th Anniversary Edition (2005–2008 Fiesta), Zetec S Celebration Edition (2005–2008 Fiesta), Zetec S Red (2005–2008 Fiesta), Zetec Nav (2000–2007 Mondeo), Zetec LX (1995–1999 Fiesta), Zetec Blue (Fiesta) and a key version, the Zetec Climate (1996–2009 Ka, 2002-2008 Fiesta, Fusion and the 2005–2008 Focus).


С этим читают