Ikco samand

Samand Diésel

En el año 2009, IKCO anunció que van a producir los nuevos modelos del Samand con el nuevo motor desde 2010. Sin embargo, debido a que se deben llevar a cabo aún las pruebas necesarias para medir el desempeño y presataciones del motor, se está preparando un coche basa que se usará para instalar el nuevo motor, aparte; la escasez en la distribución de un combustible diésel bajo la norma Euro IV en el país hicieron posponer el lanzamiento de su producción hasta el 2011.

El 30 de noviembre de 2010, IKCO anunció los principales cambios realizados en el nuevo Samand Diésel en comparación con los modelos del Samand de motores bicarburantes como una forma de guiar a sus compradores de qué coches pueden ser adaptados o para que sepan para lo que les es compatible si desean instalar el motor de la versión EFD. Los cambios más significativos son: el cambio en la composición de las parrillas y dimensiones del radiador, la instalación de un intercooler, un nuevo sistema hidráulico y nuevas mangueras capaces de soportar mayores niveles de presión, nuevas carcasas para el motor, una caja de cambios modificada para soportar el mayor torque otorgado por el motor, un nuevo sistema de escape de gases y nuevos materiales en el aislamiento del compartimento del motor​

Аренда авто в Иране: ожидания и реальность

Строго говоря, мы нашли всего одну международную прокатную контору Eurocar. В ней день аренды стоит 61 EUR за «Рено Логан» с механической коробкой передач плюс базовая страховка, и это при условии, что вы не будете ездить больше 250 километров в день. Такой автомобиль по условиям Eurocar можно арендовать от 21 года. Каких-то особых условий аренды именно в Иране я не нашла. Еще была буквально одна местная Сarrentiran, где условия таковы, что за три недели до предполагаемой даты аренды нужно написать запрос, а за две недели до аренды оплатить полную стоимость этой самой аренды. Немного странно, да? Расценок, кстати, на сайте я не нашла — там надо обязательно писать запрос и задавать вопросы. Телефона тоже не оказалось.


Тогда возник резонный вопрос: а почему в стране с богатейшей историей и кучей древностей так плохо с арендой автомобилей? Неужели нет спроса, раз нет предложения? Тогда мы стали собирать информацию по всему Интернету и в итоге отказались и от этой затеи. Почему?

Ikco Samand — обзор автомобиля

Ikco Samand / Иксо Саманд

Samand — автомобиль с богатой базовой комплектацией, сочетающий в себе высокий уровень комфорта и безопасности, с отличной управляемостью и хорошими ездовыми качествами. Iran Khodro Samand — недорогой седан с клиренсом 180 мм, просторным кузовом и багажником объемом 500 л. Устанавливаемый 1,6-литровый бензиновый двигатель развивает мощность в 100 л. с. Этот агрегат совершенно неприхотлив и с удовольствием работает на бензине АИ-92. Привод осуществляется на передние колеса, коробка передач — 5-ступенчатая механическая. Даже в самой простой комплектации Basic присутствует гидроусилитель, регулируемая по углу наклона рулевая колонка, аудиосистема, центральный замок, электростеклоподъемники передних дверей. Исполнение EL дополнено кондиционером. В списке штатного оборудования следующего (Norma) можно обнаружить сигнализацию, зеркала с электроприводом и обогревом, задние стеклоподъемники с электроприводом и 15-дюймовые колеса. Самая дорогая комплектация LX привлекает покупателей ABS, парктроником, легкосплавными дисками и передними сиденьями с электрическими регулировками.

Diesel Samand

In 2009, IKCO announced that they will produce Samand with their new engine in 2010; however, due to the required tests for the engine, readying the car for installing the engine on it and also lack of distribution the Euro IV diesel fuel in the country postponed the production time to 2011. On November 30, 2010 IKCO announced the major changes made in Samand compared to dual-fuel or single fuel Samands for making it compatible for installing the EFD engine on. This main changes are: changing the radiator, installing the intercooler, water and hydraulic hoses, engine housings, exhaust system gearbox and the engine compartment insulations.

Как можно путешествовать на авто по Ирану

И все-таки нам удалось объехать большую часть интересностей Ирана на автомобиле. Как? Отвечаю. На просторах Интернета мы нашли местного англоговорящего гида-водителя, который за сумму немногим большую стоимости дня аренды авто в Тегеране возил нас 10 дней по всей стране. Благодаря Рамину мы узнали очень много интересного и культуре, и обычаях. Одним словом, поездка без него была бы менее увлекательной, потому что языковой барьер тут преодолеть непросто.

Минусом, пожалуй можно назвать только то, что именно об истории, о тех самых развалинах, храмах, мечетях, крепостях и прочем, сам он знал очень мало и рассказать ничего особенного не мог. Но он еще в переписке предупреждал, что он только водитель. Контактами Рамина я могу поделиться.

Кстати, на сайте этой загадочной иранской прокатной конторы так же есть предложение Gide & Driver, но так как к тому времени мы уже созвонились и списались с Рамином, этим ребятам я не писала даже.

***

И все-таки, несмотря ни на что, перемещение по Ирану на автомобиле — самый удобный и эффективный способ путешествия по этой стране. При правильном планировании маршрута за 10–14 дней можно увидеть большую часть всех самых интересных мест. А альтернатив, собственно, и немного: только автобусы и местные авиалинии, так как железных дорог тут почти нет.

EF4

EF4 has displacement of 1397 cc with a bore of TBD mm and a stroke of TBD mm. The engine introduced to public in 2009 in Iran. It uses the EF7 cylinder head.

The engine reaches maximum power at 6000 rpm and the maximum torque at 3250 rpm for both CNG and petrol.

It shares almost all of its technologies with the big brother, EF7.

The EF4 assembly line will be in Esfahan, Iran.

Performance

Variant Power Torque Production since Utilization on Compression Ratio FC(Urban) FC(Combined) FC(Extra Urban) Notes
EF4 95 PS (70 kW)CNG: 84 PS (62 kW) 125 N⋅m (92 lb⋅ft)CNG: 111 N⋅m (82 lb⋅ft) 3500-4500 rpm Early 2011 IKCO Runna 11:1 8.4 L, 6.5 kg 6.4 L, 5.6 kg 4.7 L, 3.7 kg 16-valve, DOHC, HLA Tappets, CVVT, MPFI, Catalytic converter

Export markets

The company won the annual national prize for export activities in years 2006, 2007. Russia, Syria, Turkey, Iraq, Azerbaijan, Ukraine, Egypt, Algeria and Bulgaria are among the most important target markets for the group. Since Iran Khodro group new movement through international markets in year 2004, the company has exported more than 150,000 units of cars in different classes and models to other countries mainly in the Middle East and CIS region.

Export opportunities are restricted to relatively low volumes with $60 million worth of cars exported in 2007. By this Iran Khodro has ranked as 24th company among 100 top companies in Islamic world in year 2008. The Company has exported about 35,000 cars in year 2009. The company exported 40,000 units in 2010, including 30% of the total production of its Samand model. IKCO intends to export 9% of its output in 2011, amounting to 75,000 vehicles, before reaching 16% in exports by 2014. The company plans to increase its annual exports to more than 600,000 cars by 2016. IKCO also hopes to take a 51% share of the Iranian market in 2011, while improving the quality of its products. Iran Khodro is currently exporting its productions to almost 40 countries all around the world.[citation needed]

Descripción

Un Peugeot 405 GL, plataforma en la cual se basa el IKCO Samand

Vista frontal del IKCO Samand.

Vista trasera del IKCO Samand.

El Samand se basa en la plataforma mecánica del Peugeot 405, y usa la versión original del motor XU7JP/L3, entre otras partes del coche citado. El Peugeot 405 es también producido en Irán, junto con una versión altamente modificada del anterior coche, el Peugeot Pars. La planta de IKCO fabrica el 80% de las piezas para el Samand del país, la que incluye también un motor iraní localmente diseñado.

Para los mercados de exportación (y también el mercado iraní), IKCO utiliza el motor TU5JP4 tanto para los modelos hechos para la Peugeot como para sus productos marcados como Samand. Esto es porque el TU5 es un motor potente y de bajo consumo; aparte, debido a la facilidad de encontrar sus partes por toda Europa, por ello la elección del motor TU5 se ha utilizado para varios modelos como la serie Peugeot 206, Peugeot 307 y el Peugeot 207. Las opciones de equipamiento dentro de los vehículos de la versión Samand traen; aparte de variantes del propulsor TU5, tres nuevas opciones: airbag para el conductor, cinturones de seguridad con sistema de pretensores, y un regulador de altura de los faros, aparte de un sistema de antena retráctil.

Desde principios de 2009, IKCO ha utilizado para la construcción del Samand motores iraníes desarrollados local y recientemente, en los que se incluye un motor bicarburante, de desarrollo local para sus nuevos modelos (denominado EF7). A mediados de 2010, la IKCO ha comenzado a instalar únicamente motores a gasolina de la referencia EF7 en el Samand. El motor no es la versión de gasolina de base del EF7, puesto que su combustible es el gas natural comprimido (GNC), teniéndose que eliminar para ello varias partes del motor para así poder ser programada la unidad electrónica de control del motor (ECU) al cambio de carburante. Sin embargo, hay una versión con motor a gasolina que se encuentra actualmente en desarrollo.

EF family engines


IKCO is self-sufficient in mass powertrain production, without any foreign assistance. IKCO plans to produce more than 300,000 EF7 and TU5 Iran-designed economy engines in 2010.

Iran Khodro started to design a new range of engines for its products in 2007 in a joint with F.E.V of Germany. The first EF series engine officially shown to the public in 2008 is EF7 which is currently powering Samand LX car in Iran.

EF7 turbocharged engines were initially shown to the public in mid-2009 and will be installed on Soren ELX by last 2010. Other EF series engines named EF4 & EFD (Diesel) engines design are finished and they are being tested for mass production by Iran Khodro. In November 2009, Iran Khodro unveiled its new «national diesel engine» with fuel consumption of 5 liters per 100 kilometers in combined cycle. The engine has achieved emission standard of Euro 5, featuring a Diesel Particulate Filters (DPF) as well as a new Exhaust Gas Recirculation (EGR). The 1.5-liter turbodiesel uses advanced technology to deliver strong power and torque of 300Nm. Iran Khodro has designed the EF4 & EFD itself in consultation with some expert engine designers.

Production facilities

Samand LX

Samand LX

Samand has been also manufactured in Minsk, Belarus, by the Unison firm alongside Lublin vans since September 2006. The Export Development Bank of Iran will finance the implementation of the project with a $36 million budget. By 2010, the plant’s annual production capacity will reach 120,000 vehicles. Tehran would then be able to export additional production to Central Asia and European Union member states.

Star company assembles Samand sedan in Azerbaijan under the local name AzSamand Aziz.

Venirauto company started assembling Samand sedan (badged Centauro) in Venezuela from 2006.

Siamco launched in March 2007 the assembly line of Samand (Siamco Sham) in Syria.

Iran Khodro (IKCO) also plans to assemble the Samand in Egypt in joint ventures in the future.

EFD engines

EFD diesel engines have a displacement of 1497 cc with a bore of 76 mm and a stroke of 82.5 mm.

It’s a 16-valve engine featuring many new diesel engines technologies.

Because EFD engines are the first engines from the family which are using a different fuel, this makes a necessity for changing most parts which means there are just some parts of other EF family engines used in them.

Since the initial talks about the project in mid 2008, NIOPDC was the main sponsor of the project (EFD) and has supported the project up to 20 million US$.

Because Iran Khodro had never designed a diesel engine before the EFD engines and the company wanted to design diesel engines with the properties of being modern, technological and comparable with other new diesel engines in their range, Iran Khodro made a partnership in designing the engines & consulted with AVL in many aspects for gaining the new required technologies to reach to the goals.

IP-Co says production of the non-Turbocharged EFD engine costs about 1.7 times more than other EF family engines; but if a customer buys a car using the engine, after not a long time, these costs will be paid back to the consumers due to less fuel consumption and less maintenance needs.

Due to being old and inefficiencies of the Peugeot BE3/5 gearbox and also a necessity for having a new gearbox for other IKCO engines, the company started to design a new gearbox which can be used for the EFD engines.The gearbox will overcome the high torques and will have more efficiency compared to the BE3/5 gearbox. On November 30, 2010, IKCO announced they will finalize the gear ratios of the new gearbox for EFD in the near future.

Here are IP-Co reasons for starting the design of a diesel engine (EFD engines):

  • Respond to new territory’s fuel policies & changing the domestic fuel basket from Petrol and CNG to Petrol, CNG and Diesel
  • Owning an efficient diesel powertrain which is on the knowledge edges of sufficiency, fuel consumption and pollution
  • Making the Diesel engines technologies native in Iran
  • Using the maximum R & D knowledge of combustion engines which are gained from designing other engines
  • Designing the engines based on the EF family engines to reduce costs of developing and investments

These are some of the technologies that are used in implementation of EFD engines:

  • Common Rail with the pressure of 1,600 bars (23,210 psi)
  • Glow plug
  • Variable geometry turbocharger
  • Intercooler
  • Exhaust gas recirculation with cooler to increase pollution standards
  • Having Euro IV Emission Standard
  • Diesel Particulate Filter to remove diesel soots and particulates from exhaust gas
  • Diesel Oxidation Catalyst to increase emission standard by breaking down pollutants of exhaust gas into less harmless elements.

EFD

It is the first variant of the EFD family, which unveiled on November 17, 2009 by the president of Iran Mahmoud Ahmadinejad in Amol and mobilized with mentioned technologies listed above.

The engine reaches its maximum power at 4000 rpm and maximum torque at 1750 rpm.

It is currently installed on some Samands and Sorens to pass the last required tests.

Other specifications are listed in the Performance section below.

EFD turbocharged

It will be a double-stage Turbocharged engine.

IP-Co has no plan to develop it until its brother, EFD comes to the market but it is noticeable that the project is near to be finished.[]

Performance

Variant Power Torque Production since Utilization on Compression Ratio Maximum Combustion Chamber Pressure Redline Max rpm FC(Urban) FC(Combined) FC(Extra Urban) Notes
EFD 122 PS (90 kW) @ 4000 rpm 256 N⋅m (189 lb⋅ft) @ 1750 rpm Late 2011 SamandSoren 16.5:1 165 bar 4500 rpm 5500 rpm TBD 5 L TBD 16-valve, DOHC, HLA Tappets, , Common Rail, Turbodiesel, VGT, InterCooler, Glow Plug, EGR, DPF, DOC
EFD TC 149 PS (110 kW) @ TBD rpm 300 N⋅m (221 lb⋅ft) @ TBD rpm TBD TBD TBD TBD TBD rpm TBD rpm TBD TBD TBD 16-valve, DOHC, HLA Tappets, , Common Rail, 2 x Turbodiesel, VGT, InterCooler, Glow Plug, EGR, DPF, DOC

Клуб Саманд | IKCO-Club — Регистрация

Заходя на конференцию «Клуб Саманд | IKCO-Club» (в дальнейшем «мы», «наш», «Клуб Саманд | IKCO-Club», «https://ikco-club.ru»), вы подтверждаете своё согласие со следующими условиями. Если вы не согласны с ними, пожалуйста, не заходите и не пользуйтесь форумами «Клуб Саманд | IKCO-Club». Мы оставляем за собой право изменять эти правила в любое время и сделаем всё возможное, чтобы уведомить вас об этом, однако с вашей стороны было бы разумным регулярно просматривать этот текст на предмет изменений, так как использование конференции «Клуб Саманд | IKCO-Club» после обновления/исправления условий означает ваше согласие с ними. Наши форумы работают под управлением программного обеспечения для создания конференций phpBB (в дальнейшем «они», «программное обеспечение phpBB», «www.phpbb.com», «phpBB Limited», «phpBB Teams»), выпущенного по лицензии «GNU General Public License v2» (в дальнейшем «GPL»). Скачать его можно по адресу www.phpbb.com. Ограничения лицензии GPL для программного обеспечения phpBB строго связаны с организацией и поддержкой интернет-конференций, и phpBB Limited не несёт ответственности за то, что администрация конференций определяет в качестве допустимого содержания и/или поведения в них. За дополнительной информацией о phpBB обращайтесь по адресу https://www.phpbb.com/. Вы соглашаетесь не размещать оскорбительных, угрожающих, клеветнических сообщений, порнографических сообщений, призывов к национальной розни и прочих сообщений, которые могут нарушить законы вашей страны, страны, которая предоставляет услуги хостинга для форумов «Клуб Саманд | IKCO-Club» или международное право. Попытки размещения таких сообщений могут привести к вашему немедленному отключению от конференции, при этом ваш провайдер будет поставлен в известность, если мы сочтём это нужным. IP-адреса всех сообщений сохраняются для возможности проведения такой политики. Вы соглашаетесь с тем, что администраторы форумов «Клуб Саманд | IKCO-Club» имеют право удалить, отредактировать, перенести или закрыть любую тему в любое время по своему усмотрению. Как пользователь вы согласны с тем, что введённая вами информация будет храниться в базе данных. Хотя эта информация не будет открыта третьим лицам без вашего разрешения, ни администрация конференции «Клуб Саманд | IKCO-Club», ни phpBB Limited не может быть ответственна за действия хакеров, которые могут привести к несанкционированному доступу к ней.

Facilidades de producción

Los coches de la marca Samand son también fabricados en plantas de varios países con los que Iran Khodro ha suscrito acuerdos. En Minsk, Bielorrusia, son ensamblados por la empresa Unison en conjunto con las camionetas Lublin desde septiembre de 2006. El Banco de Desarrollo de Exportaciones de Irán financió el proyecto y la ejecución, con un presupuesto de USD$36 millones. Para el 2010, la capacidad de producción anual de la planta de ensamblaje llegará a los 120.000 vehículos. Teherán estaría en condiciones de exportar la producción adicional a Asia Central y a los estados miembros de la Unión Europea que lo deseen.​

La compañía AzSamand ensambla el sedán Samand en Azerbaiyán bajo el nombre AzSamand Aziz. La empresa Venirauto empezó la producción del sedán Samand en Venezuela (renombrado como Centauro) a partir del 2006.​ La firma siria SIAMCO puso en marcha en marzo de 2007 una línea de montaje del Samand en dicha nación (al que denominaron como Samand Shaam). La firma Irán Khodro también tiene previsto reunirse con los gobiernos de Egipto, China y Senegal para crear empresas conjuntas de producción del citado coche en un próximo futuro.

Subsidiary companies

Supplying Automotive Parts Company (SAPCO)

IKCO Spare Parts and After-Sale Services Co. (ISACO)

IKCO Spare Parts and After-Sale Services Co. (ISACO) was founded in 1977. ISACO is providing after-sale services and supplying spare parts for IKCO products throughout the country. ISACO Kish, is one the subordinate companies of ISACO which is assigned with the task of supplying after-sale services to IKCO vehicles in the international markets. In 2011, 37 percent of the needed spare parts were globally outsourced and ISACO aims to reduce this amount to 23 percent. Iraq, Belarus, Russia, Ukraine, Venezuela, Senegal, Algeria and Tunisia are the main target markets for ISACO.

Iran Khodro Power Train Co. (IPCO)

IPCO was established in 1998. The main activity of this engineering services company is in the field of power train including design and development, testing, adjusting, product engineering, and quality assurance processes in mass production and design production. This subsidiary of IKCO is competent in other fields such as designing, installing and commissioning of testing equipments (hardware and software) of automotive parts, engines and vehicles as well.


TAM Co.

This subsidiary of IKCO was found with name «Ghateh Sazan-e Mojarab» in 1997 with the aim of creating cutting-edge has been changed to TAM Co. in 1998. The company has designed and completed projects of the SAMAND production line in Syria, Venezuela and Senegal without help of foreign companies, relying on its own knowledge and technology. In 2012, TAM won Iran’s «Most Admired Knowledge Enterprise (MAKE)» award.

SAMAND Investment Co.

Samand Investment Co. was established as a Corporation in 2004 with the purpose of the identification of investment opportunities, analysis and evaluation of the stock market and creating income for shareholders.

Iran Khodro Rail transport Industries Company (IRICO)

IRICO was established by Iran Khodro Investment Development Company in 2003 to manufacture railway rolling stock. IRICO produces metro wagon, rail bus, light rail vehicle and monorails. In March 2011, Tose-e-Tarabar Raili Iranian Co. acquired RICO from Iran Khodro.

Iran Khodro Diesel Company

Iran Khodro Diesel Company was established initially under the name of Khawar Industrial Group in early 1966. In 1999 Iran Khodro Company merged its bus and midi-bus production lines with Khawar Industrial Group truck production lines together and the new company Iran Khodro Diesel, public joint stock was established to manufacture different types of commercial vehicles for domestic and overseas markets. Iran Khodro Diesel Company exports its products to many countries.

Engine and components

The Iranian-designed Samand uses the Peugeot 405 platform, equipped with either IKCO-designed EF7 engines or PSA engines, amongst others. IKCO manufactures 80% of Samand’s parts domestically, including its Iranian-designed engine.

For export markets (and also the Iranian market), IKCO uses the Peugeot engine. This is because the TU5 is a low consumption and powerful engine and because of the ease of finding its parts all over the Europe, since the TU5 has been used for the Peugeot 206, Peugeot 307 and Peugeot 207. The TU5 version of Samand comes with three new options: driver airbag, pretensioner seat-belts, headlight height adjuster and active antenna.

Since early 2009, IKCO has used newly developed Iranian engines such as a dual-fuel national engine for its new models (EF7). In mid-2010, IKCO started to install petrol-only engines on Samand. The engine is not a petrol-based version of EF7 but the compressed natural gas (CNG) parts of the engine are removed and also the engine control unit (ECU) programme. However, the petrol-based version of the engine is currently under development.

Особенности национального вождения

Если бы у меня спросили, какие три самых ярких впечатления у меня остались от первого дня в Тегеране, это были бы не удивительно красивый и зеленый парк, и не даже сокровищница с самым крупным розовым бриллиантом в мире, а нечто совсем другое. Например, дорожное движение.

Что можно сказать про правила дорожного движения в Иране? Пожалуй, описывая их, я уложусь в два слова: их нет. Думаете, экстрим — это 200 километров в час на мотоцикле или бейс-джампинг? А вот и нет. Экстрим — это перейти дорогу в 4 полосы в Тегеране. Вы идете по зебре, а водители не то что не притормаживают, а просто едут на вас, очевидно руководствуясь идеей типа «жить захочешь — убежишь». И ты действительно хочешь жить, и ты бежишь, но тебе наперерез едут новые и новые машины, также не сбавляя скорости. Поверьте, это реально страшно.

Всех, кто жалуется на беспредел на дорогах в России, можно смело отправлять на денёк в любой большой город Ирана. Я уверена, после такой шоковой терапии эти люди будут целовать родной выщербленный асфальт и благодарить всех, кто их подрезал: «Да что там, пожалуйста, это такие мелочи!»

Я вообще не знаю, существуют ли иранские права, ведь для их получения надо хоть как-то знать ПДД. А тут оно лишнее. Увы, это совсем не преувеличение. Это правда жизни. Тут нет правил, которые регулируют, кто должен первым проехать перекресток или круг, почти нет главных и второстепенных дорог, пешеходная зебра не значит ничего (стоило ли тратить деньги на краску на асфальте!?). Водители, повторюсь, прут на полной скорости даже когда горит зеленый для пешеходов, про мотоциклистов по встречке я вообще молчу.

Один раз моего мужа Сашу чуть не сбила машина на тротуаре! Какой-то резвый таксист решил объехать пробку по пешеходной зоне. Он просто ехал и даже не посигналил, чтобы его пропустили, а просто боднул бампером по ногам и еще наорал, хотя Саша был к нему спиной и не мог его видеть. На законное возмущение водитель поорал еще и поехал раздвигать других пешеходов. После этого случая мы еще раз убедились в том, что ехать сюда на своей машине или арендовать — значит гарантированно попасть в ДТП. Ну не привыкли мы к такому дорожному беспределу.

Хотя справедливости ради надо заметить, что это касается только больших городов. На трассе и в небольших городках все свободно и спокойно. Я не видела на шоссе лихачей-любителей гонок под 200 км/ч. Так что, если бы можно было оставить машину на надежной парковке, не заезжая в Тегеран, идея авто в аренду в Иране не была бы такой уж безумной. Но тут возникает другая проблема — отели, которых тоже не так много, и они, как правило, все расположены в центре.


Про машины, мотоциклы и иранскую внутреннюю политику мы позже узнали много интересного от нашего гида. Во-первых, привычных нам марок авто в Иране очень мало: редко мелькнет «Киа» или «Пежо», всего пару раз попался старый «Део Матиз». Очень много народа в городах перемещается на старых мопедах местного или индийского производства. На них тут ездят целыми семьями, однажды видели семью с тремя детьми на одном мопеде.

Местного иранского розлива — 99 % автомобилей и мотоциклов

Заботливое правительство позаботились об импорте: за ввоз иностранного транспортного средства в страну ты должен отвалить пошлину в размере… (внимание!) 100 % ее стоимости! Понятное дело, позволить себе такую роскошь могут только избранные. Поэтому все покупают продукцию национального автопрома, кстати, тоже весьма недешевую

А вот приобрести, скажем, такой средненький мотоцикл как у меня, всего-то шестисотку, не может даже богатей (ну разве что такой, который может позвонить себе и самолет). Почему? Потому что тут байки больше 250 кубов запрещены. Они есть только у полиции. И действительно, ни в одном городе Ирана я не встретила ни одного мотоцикла с большей кубатурой. Видела только мотопутешественников из Европы, Дании и Германии (судя по номерам). Жаль, видела только мотоциклы, а то бы с удовольствием пожала руку их отважным хозяевам. Решиться на такое путешествие, внести депозит, преодолеть кучу бюрократических препон, тысячи километров и сумасшедший местный трафик… Несомненно, эти люди из особого теста, состоящего из муки-действия, щепотки безумства и щедро сдобренного жаждой приключений.

Еще пара слов о бензине. По отзывам местных он не очень хорошего качества, но стоит дешево: примерно 0.31 USD за литр. А вот солярка стоит в 4 раза дешевле бензина!

Passenger car range

IKCO

Samand LX

  • Samand; the «Iranian national car». Codenamed X7 during development. Its selling price starts around $9,000 in Iran.
    • Samand LX; a modified version of the basic Samand with better equipment and better outlook
    • Samand SE; a modified version of the Samand LX with minor interior changes aiming to improve the car’s overall quality. The car also comes with different taillights
    • Samand Sarir; a longer wheelbase version of the Samand with enhanced equipment. (unveiled in 2006)
  • Soren a new model of Samand (unveiled in 2008). Iran’s first passenger car achieving Euro III emission standard and with a new more efficient Engine Management System. An electric version of Soren was produced in 2010. The electric Samand can travel 200-km before it needs recharging.

    Samand Soren ELX; a new model of Soren which has lots of changes applied to it compared to its main model «Soren» like safety features such as passenger air bag, 3-point seatbelts for rear passengers. It is powered by the most powerful Iranian national Engine (EF7 Turbocharged Engine) which can produce 156 hp with 210 N-m of torque. Its engine has passed Euro IV emission standard. It offers new technologies like using Nanotechnology for cloth of its seats and the dashboard.

  • Runna; IKCO’s second «National Car»/all Iran-made car. Codenamed X12 during development and based on the modified 206 SD platform.
  • Dena; the car’s estimated price is 16 thousand dollars for the ELX Luxury model and 14 thousand dollars for the LX model. The mid-size four-door class-D sedan has an Iranian-built that produces 150 horsepower and a fuel efficiency rating of 7.2 liters per 100 kilometers. The car will be equipped with driver, front passenger’s, and side airbags, as well as front and rear ABS Disc Brakes. IKCO plans to manufacture 35,000 units of Dena in 2012, 80,000 units in 2013 and 100,000 units between 2015 and 2017.

Dena Plus (tc) in the production line

  • Dena Plus: Changes in Dena’s headlights, rear lights, and sides. Added Day Time Running lights, as well as a sunroof.
  • IKCO Arisun, a Peugeot 405-based coupe utility in production since 2015.
  • Paykan, the first car made by IKCO. Was based on the Hilman Hunter and got discontinued in 2005
  • Aryan

Peugeot

Peugeot Pars (formerly known as Peugeot Persia or simply Persia)

  • Peugeot 206; a saloon version of the 206, the Peugeot 206 SD also co-developed with Peugeot in year 2005.
  • ; by 2011, icko produced about 15,000-20,000 units Peugeot 207i. The production of 207i stopped in 2012 during relation cut between icko and Peugeot because of international sanctions against Iran.
  • Peugeot 405; available in saloon trims GLi and GLX and estate trim GLX
  • Peugeot 405 trim SLX with 1.6L 16 valve PSA TU5 engine
  • Peugeot 407; as CBU (about 2000 are imported to Iran by Iran Khodro)
  • Peugeot Pars; initially called the Peugeot Persia. Changes include a redesigned front and modernized rear
  • Peugeot RD; chassis and drivetrain are similar to the older Paykan but the outer body shell and appearance resemble a 405, production of this car had been halted.
  • Peugeot ROA; modified version of Peugeot RD, production of Peugeot ROA is going to halt.

Peugeot 405

Peugeot 206

IKAP

Peugeot 508

  • Peugeot 508
  • Peugeot 2008
  • Peugeot 301

Suzuki

  • Suzuki Grand Vitara — Compact SUV which is divided to different 4 main models:
    • 2000 cc engine with 4-speed automatic gearbox
    • 2000 cc engine with 5-speed manual gearbox
    • 2400 cc engine with 4-speed automatic gearbox
    • 2400 cc engine with 5-speed manual gearbox
  • Suzuki Kizashi
  • Haima S7
  • Haima S5

С этим читают